marți, 13 martie 2012

Ciorbă de varză albă (vegetariană)

Ciorba de varză albă este tot din caietul personal al Adrianei, sora mea. Când este post, reţeta de ciorbă nu are smântână, când nu este perioadă de post, cumnatul meu, care are abilităţi de bucătar, face ciorba de varză albă cu ciolan de porc (zice el: "reţeta asta este de ciorbă rusească şi trebuie să aibă bucăţi de carne cu grăsime şi şorici"). Eu am preluat de la ei varianta "fără carne" şi vă provoc să încercaţi. Este excelentă mai ales când este acrită cu zeamă de varză acră! 

Ingrediente: 
1 varză mică 500 gr
1 morcov
1 pătrunjel
1 ţelină mică
1 ceapă
1 ardei gras
1 sfeclă roşie 100-150 gr
½ kg roşii sau suc de roşii
1 crenguţă de cimbru
1 legătură mărar
2 fire (tulpini) de ţelină verde
200 gr smântână
Sare
Se acreşte cu zeamă de varză acră (iarna) sau 2-3 linguri de oţet de vin sau borş.

Mod de preparare:
Zarzavatul şi ceapa, rase pe răzătoarea cu găuri mari,  împreună cu varza taiată fideluţă se pun la fiert în 3 l de apă, adăugând puţină sare (dacă vom acri ciorba cu zeamă de varză acră avem grijă să nu mai punem sare) şi o crenguţă de cimbru. Se fierb 60 minute, apoi se pune sfecla dată pe răzătoare şi ardeiul gras tăiat fideluţă. Se lasă să fiarbă încă 30 min. Se adaugă roşiile sau sucul de roşii (roşiile se pot pune la ciorbă tăiate în bucăţele mici sau date pe răzătoarea mică şi înlăturată pieliţa...după cum vă este pe plac). Când au fiert şi roşiile se adaugă zeama de varză acră...adăugând câte o ceaşcă de zeamă, pe rând - pentru a potrivi nivelul de acru după gust, apoi se potriveşte gustul cu sare şi se lasă să mai fiarbă câteva clocote apoi se ia de pe foc.
Smântâna se bate cu o lingură de apă rece, se dilueaza cu puţină ciorbă fierbinte şi se adaugă în ciorbă. Dacă nu folosim smântână punem în ciorbă 4-5 linguri de ulei de floarea soarelui. Pentru aromă se pune mărar şi ţelină tocate mărunt.
Se poate servi cu smântână şi adrei iute proaspăt sau murat.

3 comentarii:

  1. Iti dau un sfat, binenteles ca nu trebuie sa ti cont de ce spun eu, varza devine nasanatoasa daca este gatita. In mod normal ea trebuie consumata cruda.
    Spor la gatit !

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Multumesc pentru sfat! ai dreptate prin fierbere se pierd multe din calitatile extraordinare ale verzei.Cum sunt in perioada de adunare de retete vegetariene si a ma obisnui sa gatesc fara carne, am ales-o si pe aceasta. Adevarul este ca mi-a placut cum a iesit. Sfatul tau e benefic pentru ca si eu prefer varza cruda celei gatite. Salata de varza o am aproape zilnic in program. Multumesc mult! Maria

      Ștergere
    2. Si eu mancam varza gatita, mai ales la sarmale, dar de cand am aflat ca varza nu este buna gatita, stau si astept sa se faca loboda si vita de vie pentru a manca sarmale.
      Intr-adevar nu putem renunta chiar la tot ce nu este sanatos, dar ne straduim cat de cat si pe unde se poate.
      Cu drag, Dina.

      Ștergere