marți, 3 iunie 2014

Plăcerea şi durerea

Îmi propun doar să transmit unele gânduri...nu să dau lecţii ..sau sfaturi.
Am avut un coleg de serviciu, în urmă cu vreo 10 ani, de la care mi-au rămas întipărite în memorie  câteva cuvinte ..pe care le spunea destul de des...."Totul e bine, atâta vreme cât plăcerea întrece durerea". M-a amuzat, la început...dar treptat....am început să le prind sensul şi să îmi dau seama cât de profunde erau acele cuvinte. Periodic, viaţa mi-a arătat că toate acţiunile mele..mi le-am putut explica ..cu aceste cuvinte.
După câţiva ani...am descoperit datorită unor prieteni cărţile de dezvoltare personală, care ce-i drept au invadat librăriile şi pot spune că era " la modă" să le citeşti...Aşa am citit mai multe cărţi care m-au impresionat profund, mai ales că eram total "afonă" în domeniu.
Dintre toate, cea care mi-a intrat cel mai mult la suflet a fost cea a lui Anthony Robbins "Descoperă forţa din tine". Mi-a răspuns la o mulţime de întrebări care mă preocupau, întrebări legate de mine ..de faptele mele ...de ce fac un anumit lucru? ..şi de ce nu fac un alt lucru? Nu am avut curajul să mă gândesc ..să caut explicaţii la acţiunile altora..am încercat doar să mă înţeleg pe mine. Şi asta pentru că, mi-am spus ..dacă nu mă cunosc pe mine ..cum voi putea să îi cunosc pe ceilalţi?
Anthony mi-a dat o mulţime de răspunsuri ..la el am găsit întrebarea "În ce constă diferenţa dintre faptele oamenilor?"
Ştiam că tot ceea ce facem noi oamenii facem dintr-un anumit motiv. Şi acest motiv ..motiv interior al fiecăruia, este pus în aplicare ..de o forţă interioră care ne dirijează pe ascuns întregul comportament.
Manifestarea acestei forţe interioare îşi pune amprenta tuturor aspectelor vieţii noastre ...de la relaţiile de familie, relaţiile cu ceilalţi, la atitudinea proprie faţă de sănătate ..relaţia cu banii, carieră, succes ..etc.
De unde vine acestă forţă interioră care, poţi spune, că deţine controlul asupra ta?
Din Durere şi Plăcere!
Aceste două sentimente..sau senzaţii...ca şi în vasele comunicante.....ar trebui să fie la acelaşi nivel ..dar când presiunea exterioră se schimbă într-o parte...una urcă şi cealaltă coboară...apare dezechilidrul...şi atunci omul acţionează. Şi acţiunea umană este de a evita durerea sau de a simţi plăcerea. 
Aşa am ajuns la vorba colegului meu!  Aşa am înţeles şi alte expresii populare "Mi s-a umplut paharul",  "Mi-a ajuns" ,"Ulciorul nu merge de multe ori la apă".
Aşa am înţeles de ce am încercat, de multe ori în viaţă să fac ceva...şi ulterior am abandonat ...pentru că nu m-am înţeles pe mine ...şi nu mi-am pus întrebarea ..îmi place într-adevăr să fac acel lucru? De multe ori am încercat să fac schimbări în viaţa mea, m-am simţit frustrată, am fost supărată pe mine..dar eram preocupată de efecte ..şi nu de cauză. Am înţeles că dacă faci ceea ce îţi place, atunci ai forţă..şi atunci vei obţine ca rezultat o schimbare de durată. Dacă voi înţelege şi voi utiliza  acestor forţe ale durerii şi ale plăcerii în toate acţiunile mele ..atunci voi obţine schimări de durată, binefacerile pe care le doresc pentru mine şi pentru cei dragi mie.
Anthony, în cartea lui ..parcă vorbind cu mine ...mă întreabă " De ce nu faci lucrurile pe care ştii că ar trebui să le faci?"  "De ce amâni?" (de ce amân să rup o relaţie cu o anumită persoană...care mi-a provocat multă durere...de ce amân să las ţigările ...de ce amân să ţin o dietă de slăbire?) Răspunsul este foarte simplu..eu simt că trecerea la acţiune ..este mai dureroasă decât amânarea!!!! Şi pentru tine poate că e la fel. Şi atunci preferi să amâni! Dar vine un moment ..în care ...suferinţa adunată ..devine mai mare decât amânarea! şi dintr-o dată treci la acţiune ..cu alte cuvinte ...schimbi conexiunile cu durerea şi plăcerea.
 Şi cu stilul de viaţă vegetarian ..este la fel ..dacă îţi place ...îl adopţi ..dacă nu ..nu
Dacă e în concordanţă cu ceea ce îţi face plăcere ..e bine ...dacă îţi provoacă frustrare ...durere ...atunci în timp ...vei reveni la stilul de viaţă anterior. Dacă grija pentru propria sănătate..sau grija pentru mediu ..sau ..grija pentru ceilalţi.. ..îţi face plăcere...vei face schimbările în viaţa ta.. La fel şi în carieră ..şi în abordarea persoanei visurilor tale..sau în preluarea controlului asupra situaţiei tale financiare.
Mai apare o întrebare..de ce oamenii ..deşi au o mare durere ...îşi provoacă o mare durere ...nu reuşesc să se schimbe?  Ei bine, explicaţia este că ei nu au atins încă acel prag emoţional ...acea limită a durerii ...şi aici oamenii diferă ..nu toţi sunt la fel ...pragul durerii diferă de la om la om ..Dacă eşti într-o relaţie nefericită şi în sfârşit te-ai hotărât să îi pui capăt, dacă eşti la un loc de muncă unde eşti frustrat, nemulţumit şi în sfârşit ..ai hotărât să îl schimbi ..ei bine ..ai ajuns la acel prag al durerii pe care nu mai vrei să îl mai suporţi! ..Aici este magia ...dintr-o dată ...durerea este cel mai bun prieten al tău...Ea îţi dă forţa să treci la fapte..îţi dă putere ...anticipezi schimările care îţi vor aduce plăcere în viaţă! Ce anume motivează această hotărâre? Este dorinţa de a scăpa de durerea din viaţa ta şi a face loc plăcerii ..plăcerea de a te simţi bine în pielea şi în corpul tău, plăcerea de a avea o bună părere despre sine, plăcerea de trăi viaţa aşa cum ţi-ai imaginat-o.


Un comentariu: